Вівторок, 06 грудня 2016
Прозоро

Розвінчуємо міфи про нову систему державних електронних закупівель

Черкаська міська рада кілька разів зривала голосування за перехід на систему державних закупівель „ProZorro“. Депутати в один голос кажуть журналістам – ми за „ProZorro“, але скандалів навколо рішення більшає. Журналісти „Громадського ТБ: Черкаси“ спробували розібратися, що насправді означає робота через систему „ProZorro“, та розвіяти міфи про неї.

ЩО ТАКЕ „PROZORRO“?

Це електронна система державних закупівель, яка дозволяє всім охочим відстежувати закупівлі онлайн і зобов’язує владу обирати підприємця чи постачальника за найкращим співвідношенням ціна-якість. Торги відбуваються за принципом редукціону (торги на пониження) – замовник виставляє ціну, за яку він готовий придбати товар чи послугу, а постачальники роблять свої пропозиції. У кого ціна буде найменшою, той і отримає замовлення.

Закон України „Про публічні закупівлі“ з 1 квітня цього року зобов’язав перейти на „ProZorro“ всі міністерства, держслужби, агенції та інші установи, а з 1 серпня – усі місцеві органи самоврядування. Проте лише в частині надпорогових сум.

Що таке допорогові й надпорогові суми?

Закон зобов’язує здійснювати електронні аукціони на всі надпорогові закупівлі. Тобто коли вартість товару чи послуги дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, а робіт – 1,5 млн гривень. Усі інші закупівлі вважаються допороговими. У цілому по всій країні вже вдалося заощадити близько 1,5 млрд гривень.

Саме довкола проведення закупівель на допорогові суми в Черкасах точаться запеклі суперечки.

На розгляд у міськраду внесли два проекти рішення. Перший, розроблений департаментом економіки та розвитку, вносив міський голова Анатолій Бондаренко. Проект передбачав 50-тисячний поріг закупівель та включав лише товари та послуги. Другий проект рішення – депутата Олексія Романова (фракція „Самопоміч“). Він передбачає закупівлю товарів і послуг від 10 тисяч гривень і проведення робіт на суму від 30 тисяч гривень.

10 травня депутати нібито досягли компромісу про єдиний проект рішення. У нього мають включити роботи з порогом закупівель у 100 тисяч гривень. Для товарів і послуг поріг може становити 30 тисяч.

Щоб перейти на систему „ProZorro“, не обов’язково чекати рішення міськради. Для цього достатньо розпорядження міського голови або ж виконкому.

prozorro infographics

На електронні закупівлі через „ProZorro“ майже 9 місяців тому частково перейшла Черкаська обласна адміністрація. Про досвід області розповідає директор департаменту регіонального розвитку Черкаської ОДА Роман Карманнік: „У нашій області в тестовому режимі почали випробовувати „ProZorro“ ще в липні 2015. Перше доручення голови ОДА полягало в тому, щоб у пілотному режимі в кожній галузі взяти кілька установ і спробувати щось придбати через цю систему і подивитися, як вона працює. Спочатку робили торги лише по товарах від 20 тисяч, тому що це найпростіше для початку. Ми спробували, подивилися, що в середньому відбувається економія близько 15%. Звісно, на початку великого ентузіазму й готовності використовувати систему „ProZorro“ у розпорядників коштів не було. Але все ж вирішили не чекати початку дії закону, вирішили, що можемо і раніше це робити. Якби хтось дійсно бажав працювати в цій системі, то вони мали таку можливість ще з минулого року. Але в багатьох випадках дійсно натрапляєш на небажання переходити на „ProZorro“. Для її впровадження необов’язково рішення міськради, можна просто починати працювати через цю систему і не чекати рішень. У цьому питанні більше політики, ніж практики. Це також є індикатором того, наскільки ти сучасний керівник, наскільки ти відповідаєш вимогам часу та готовий змінюватися“.

Найбільші противники системи „ProZorro“ в Черкасах, депутати від БПП Олександр Радуцький і „Батьківщини“ Юрій Тренкін, лякають черкащан такими тезами: в місті зупиняться ремонти доріг; для обслуговування системи потрібно найняти купу людей; в інших містах, де вже діє „ProZorro“, не все так гладко, і, зрештою, „ProZorro“ не дає економії. Ми розглянули їхні „страшилки“ і ось, що з’ясували.

prozorro infographics2

Міфи і реальність

Міф №1. Впровадження „ProZorro“ стало негативним досвідом інших міст

На одній з сесій директорка департаменту економіки та розвитку Черкаської міськради Ірина Удод наголошувала: в багатьох містах України, де вже діють електронні закупівлі, торги не відбуваються. Як приклад навела досвід Дніпропетровська. Там, за її словами, відбулося лише 3 торги на проведення робіт, не відбулося – 10, відмінено – 31. Секретар міськради Олександр Радуцький повідомив, що Дніпропетровськ відмовився від використання „ProZorro“ до 1 серпня 2016 року. Насправді все не зовсім так.

Куратор впровадження реформи держзакупівель у Дніпропетровському регіоні Артем Романюков розповів, що в Дніпропетровську від роботи через „ProZorro“ відмовився лише 1 департамент – житлово-комунального господарства. Відмовився на1 місяць – до 1 червня. Дніпропетровські чиновники пояснюють це так: „Бо бюджет міста ухвалили лише у березні“. Артем Романюков припускає, що відмовилися від використання „ProZorro“ саме через корупційну складову, адже через електронну систему практично неможливо робити „відкати“ та укладати договори з „потрібними“ постачальниками чи виконавцями:

„Те, що у нас не проводяться закупівлі через „ProZorro“ – це маячня, можна на сайті bi.prozorro.org в режимі реального часу подивитися статистику. Ми почали працювати через цю систему з серпня 2015, тоді на „ProZorro“ перейшла Дніпропетровська ОДА, потім – окремі райони Дніпропетровська, далі приєдналися інші міста області. Загалом за цей час вдалося зекономити приблизно 40 млн грн.“.

Міф №2. Впровадження „ProZorro“ зупинить усі роботи в місті

Одним із аргументів чиновників, зокрема секретаря міськради Олександра Радуцького, була загроза „колапсу“ всіх робіт у місті. Олександр Романович на сесії міськради чи не найактивніше доводив, що якщо депутати не хочуть зупинити роботи в місті, то за „ProZorro“ зараз голосувати не можна: „Ви хочете, щоб ремонти в садочках припинилися? Ви хочете, щоб дороги не ремонтувалися? Не треба ставити над Черкасами експерименти!“, – емоційно висловився він на останній сесії.

Чи дійсно перехід на систему держзакупівель зупинить роботи у місті? Ми запитали про такий ризик у практиків.

Артем Романюков (Дніпропетровськ): „Таке може бути лише у випадку, коли ці роботи проводяться без укладених письмових угод, і підрядники вкладають у це свої кошти, щоб потім „відбити“ їх, звісно ж, за попередньою домовленістю з чиновниками. Це корупція у чистому вигляді, адже якщо роботи проводяться з усіма необхідними документами, їх ніхто не зупинятиме. А от якщо угоди немає, тоді підряднику доведеться реєструватися у системі і вже через „ProZorro“ намагатися виграти торги“.

Директор департаменту регіонального розвитку Черкаської ОДА Роман Карманнік припускає, що такий ризик можливий. Однак уточнює, що до 1 серпня – це „тестовий“ період, коли міські департаменти ще мають час навчитися працювати з системою. І на початку, можливо, будуть помилки. „Ніякого апокаліпсису не станеться. Звісно, можливі будуть такі ситуації, коли не відбуватимуться торги, і той, хто матиме на меті показати, що система не працює, знайде такі способи. Але будь-які недоліки „ProZorro“ є значно дрібнішими за переваги. І ці плюси перекривають усе“, — каже він.

Міф №3. „ProZorro“ – приватний бізнес-майданчик, де на держзакупівлях заробляють гроші

Ще раніше – 29 березня – Олександр Радуцький намагався переконати депутатів і жителів Черкас у недоліках системи. Мовляв, „ProZorro“ – це приватний майданчик, за роботу якого доведеться платити купу коштів із держбюджету: „Це майданчик приватний. Це означає, що якщо цьогоріч на капвидатки у нас передбачено 400 млн грн, а весь бюджет складає більше мільярда, і якщо сплачувати системі 0,15%, то це буде 15 млн грн. Логічно запитати: чому бюджет має віддати ці гроші незрозуміло кому і навіщо? Крім того, маю інформацію, що це проект, наближений до політичної сили „Самопоміч“, тому їхні представники лобіюють його в регіонах. У мене особисто бажання фінансувати партію немає через цей майданчик.

Крім того, учасники тендерів сплачують страхові кошти, в цьому проекті цього немає. Крім того, не вимагаються відгуки про роботу фірми. Але найбільше мені не подобається те, що є можливість для штучного заниження ціни учасника торгів із тим, аби після перемоги, поступитися місцем за відкат. Альтернатива, на мою думку, це державна система закупівель, яка запрацює з 1 серпня цього року“.

Насправді ж „ProZorro“ – це і є система держзакупівель. З початку 2016 року ГО Transparency International Україна, що розробляла систему, передала права на неї держпідприємству „Зовнішторгвидав України“, яке підпорядковано Міністерству економічного розвитку і торгівлі України. Саме ДП „Зовнішторгвидав України“ керує порталом tender.me.gov.ua, на якому, згідно з законодавством, повинні публікувати всі тендерні заявки на держзакупівлі.

Роман Карманнік пояснює, що система була, є і буде безкоштовною для держзамовників. Тобто ніяких 15 млн гривень з міського бюджету не витрачатимуть на обслуговування „ProZorro“: „Платною вона є тільки для бізнесу, який хоче торгувати з державою, оскільки сама по собі система повинна кимось утримуватися. Але там абсолютно незначні суми – від 17 гривень до 1700, але це вже у разі укладання мільйонних угод. Тобто з держбюджету на «ProZorro» не витрачається ні копійки“.

Міф №4. Система „ProZorro“ не дає економії, а низький поріг закупівель ускладнить роботу департаментів

Після останньої сесії міськради депутат фракції „Батьківщина“ Юрій Тренкін пояснив, що в нинішньому вигляді голосувати за впровадження системи електронних закупівель „ProZorro“ не можна було, оскільки проекти мають суттєві недоліки.

„Сама електронна система закупівель не дає економії. Економію дає система, яка чітко має бути прописана, контрольована третьою стороною і працюватиме прозоро, – говорить Юрій Тренкін. – У цьому законопроекті немає нічого з точки зору господарника. Тобто ніякої користі місту у тому стані, в якому зараз є проект, поданий Романовим, він не принесе. А негатив дуже великий може викликати. Прийняття одного чи другого недолугого проекту рішення вводить Черкаси в стан кризи. Тому я вважаю, що краще взяти паузу, доопрацювати ці два законопроекти, і вийти з одним – доопрацьованим та погодженим з усіма фракціями проектом щодо системи „ProZorro“, щодо якої я – „за“.

Яким же чином може відбуватися економія? Координаторка КМГО „Молода Черкащина“ Вікторія Феофілова розповідає, що насправді економія відбувається через високу конкуренцію: „Саме щоб уникнути ручного розподілу коштів, і була запроваджена система „ProZorro“. Найкраще вона працює тоді, коли там є конкуренція. Розпорядник коштів фізично не може знати усіх постачальників якихось товарів або виконавців робіт по всій Україні. А тепер до закупівель товарів і послуг може доєднатися будь-яка людина, будь-яке підприємство, і це значно розширює ринок. Можливо, в іншому місті знайдуться пропозиції, які будуть більш вигідні, які будуть якіснішими і дешевшими. Звісно, „ProZorro“ – це не панацея від корупції, але це значно ускладнить шлях реалізації своїх корупційних мотивів і схем“.

Артем Романюков (Дніпропетровськ): „Перша закупівля, яку ми здійснили через „ProZorro“ – це був офісний папір на суму 5000 грн. Раніше його купляли за 83 гривні за пачку, а через систему електронних закупівель вдалося придбати папір за ціною 50 грн/пачка. Тобто економія вже очевидна. Але найголовніше у цій ситуації було те, що за 50 грн його продав той самий постачальник, в якого адміністрація 10 років поспіль купляла папір по 83 гривні! Тобто підприємець побачив, що ці торги тепер електронні і не треба, можливо, комусь щось „заносити“, і виграв ці торги за нижчою ціною“.

Міф №5. Для впровадження системи „ProZorro“ потрібен додатковий штат працівників

Директор департаменту економіки та розвитку Черкаської міськради Ірина Удод тиждень тому наполягала на тому, щоб генеральним замовником торгів залишився її департамент. Аргументує це тим, що в іншому разі кожному департаменту потрібно буде розширювати штат і брати додаткових співробітників, які мали б спеціальну освіту та здійснювали закупівлі: „Це спростить роботу розпорядникам коштів і в плані навчання, і матеріально-технічного забезпечення. Тобто якщо якомусь департаменту треба буде здійснити допорогові закупівлі, вони просто формуватимуть свої вимоги і направлятимуть їх нам, а ми вже займатимемося торгами. Це така своєрідна оптимізація“.

Депутат міськради від фракції „Самопоміч“ Олексій Романов спростовує такі зауваження і: „Це є спроба певної монополізації, аналогічно до тендерного комітету, до якого є претензії навіть у міського голови. Можна у кожному департаменті взяти по одній людині, яка і так вела документацію, і вона займатиметься цими торгами. Насправді навчання відбувається близько 5 днів, максимум – тиждень. Це дуже проста система, і будь-хто може переконатися в цьому, якщо зайде на сайт „ProZorro“. Крім того, зараз є безліч безкоштовних навчань, курсів саме для держслужбовців і чиновників. Майданчики згодні приїжджати в будь-який момент і проводити навчання, тому в цьому проблем немає“.
Практики, які вже мають досвід роботи з електронною системою закупівель, переконують: не варто боятися впровадження „ProZorro“, гальмування процесу лише вказуватиме на тих, хто не хоче відмовлятися від "„годівнички“ та рухатися вперед.

Роман Карманнік: „Не варто боятися, що можуть з’явитися нові постачальники, тут працюють ринкові умови економіки, а не „договорної“ економіки, коли все вирішується через знайомства та особисті контакти. Державні закупівлі через „ProZorro“ стимулюватимуть малий і середній бізнес до розвитку, до підвищення ефективного виробництва, а це дуже добре для економіки України загалом.

Система „ProZorro“ створена не тільки проти корупції. Вона також порушує питання ефективності державних закупівель. Міністерство економіки робило аналітику, де виявилося, що втрати від корупції приблизно такі ж, як і від неефективно розтрачених коштів та неефективних державних закупівель“.

Нагадаємо, 31 березня депутати міськради вже провалили голосування за впровадження „ProZorro“. Тоді на розгляд сесії Черкаської міськради виносили два проекти рішень: авторства департаменту економіки та розвитку та авторства депутата від „Самопомочі“ Олексія Романова. 15 громадських організацій міста підтримали проект Олексія Романова. Проте лише 14 депутатів проголосували за нього. Не голосували за нього присутні на сесії депутати від фракцій ВО „Батьківщина“, ВО „Черкащани“, Радикальної партії Олега Ляшка та Блоку Петра Порошенка „Солідарність“. Міський голова Черкас Анатолій Бондаренко був відсутній під час голосування. Другу спробу запровадити „ProZorro“ у Черкасах депутати зірвали 5 травня. Тоді Олександр Радуцький після перерви закрив засідання. Мера в сесійній залі знову не було. Наступна спроба запровадити електронну систему закупівель у Черкасах має відбутися 13 травня 2016 року.

Новини

Виталий Портников: Это была не драка. Это был неверный расчет.

15 листопада, 2016

В мире только 8 человек богаче нардепа Мельничука

30 жовтня, 2016

Казанский: в "ЛНР" 2 года воевали за зарплаты в 5 раз меньше, чем при "фашистах"

29 жовтня, 2016

Горбатюк: Генпрокуратура готовится выдвинуть новые обвинения экс-министру Лукаш

29 жовтня, 2016

Боевик "ДНР": Убитых россиян даже не хоронили

29 жовтня, 2016

Окупанти зазнали значних втрат під Авдієвкою

28 жовтня, 2016

РФ розмістила в Криму ракетний комплекс «Калібр», що може вразити будь-який об'єкт України – ГУР

28 жовтня, 2016

Нелегитимная Госдума РФ пригласит на свое заседание террористов

20 жовтня, 2016

Порошенко не потиснув руки Путіна у Берліні

19 жовтня, 2016

СБУ поймала админа сепаратистских групп в соцсетях (Видео)

19 жовтня, 2016

Группа INFORMNAPALM нашла подтверждение переброса спецназа РФ под Мариуполь

10 жовтня, 2016

СБУ затримала російського шпигуна

10 жовтня, 2016

Новый "распятый мальчик": сеть взорвало видео с безумным рассказом боевика ДНР

10 жовтня, 2016

Українські війська залишаються у Станиці Луганській

09 жовтня, 2016

Популярне

Останні статті

Виталий Портников

Виталий Портников: мне не жаль Константина Аркадьевича Райкина и я не считаю, что его вопль о помощи стоит хоть какого-то серьезного внимания

30 жовтня, 2016
Міський голова Черкас Анатолій Бондаренко

Мер Черкас задекларував 7 авто при 26 тисячах гривень доходів

30 жовтня, 2016
Грынив

БПП предлагает ограничить доступ к электронным декларациям чиновников

29 жовтня, 2016
Артемий Троицкий

Артемий Троицкий: "герой из моторолы – как из говна пуля. И внешне жутковатый тип, и по деяниям – давно должен был на сковородке в аду жариться. Тем не менее, на безрыбье, как говорится, и жопа – соловей"

29 жовтня, 2016
Борис Акунин

Борис Акунин: Владимир Путин оказался менее умным человеком, чем я думал

29 жовтня, 2016
Россия не была переизбрана в Совет ООН по правам человека

Россия не переизбрана в Совет ООН по правам человека из-за военных преступлений в Сирии

28 жовтня, 2016
Путин - продукт пропаганды.

Чем Путин отличается от Гитлера

27 жовтня, 2016
Рінат Ахметов

Топ-10 найбагатших українців. Інфографіка

27 жовтня, 2016
"Фабрика тролів" у Санкт-Петербурзі

У Санкт-Петербурзі "фабрику тролів" закидали "коктейлями Молотова" (Відео)

27 жовтня, 2016
Медведчук

Медведчук відвідав форум у Сочі: сидів у першому ряду з Пєсковим і слухав Путіна, який критикував Захід (фото)

27 жовтня, 2016
Константин Боровой

Константин Боровой: на смену Путину придет еще один Путин

27 жовтня, 2016
Президент Украины Петр Порошенко

Порошенко обвинил Россию в агрессии против независимой Украины

27 жовтня, 2016
Ніхто, хто легально працює в Україні не зможе отримувати зарплату менше 3200.

На що вплине зростання мінімальної зарплати

27 жовтня, 2016

Номери газети у PDF